De hersenspinsels van een YogaKAT


Kom uit je hoofd! Mindful yoga.

Posted by Allard - 6 november, 2018

Een groot deel van de mensen die naar een yogales komen, doen dit om te ontspannen. Om rust in hun hoofd te krijgen en even te ontsnappen aan de hectiek van de dag. Maar eenmaal op de yogamat, zitten ze nog vaak met hun gedachten bij hun volle agenda, hun privéleven en alle andere zaken die hen bezig houden. Daardoor ervaren zij alleen de fysieke voordelen van yoga en dat is nu net niet de bedoeling. Meer in het hier en nu zijn. Uit je hoofd komen. Je aandacht bij wat zich NU voor doet. Het lijkt allemaal zo makkelijk. Maar voor je het weet doe je de dingen toch weer op de autopilloot en gaan je gedachten ondertussen weer op volle toeren. Het heeft allemaal te maken met bewuste aandacht. Net als je spieren moet trainen om sterker te worden, moet je ook je 'aandachtsspier' trainen. Mindfulness kan je daar bij helpen. Daarom vind ik het prettig om aspecten van mindfulness te integreren in de yogales. Mindfulness en yoga zijn twee verschillende dingen maar de twee zijn zeer goed te combineren, want bij yoga zijn je lichaam en je adem al helemaal in het NU. Nou alleen je hoofd nog. ;)

Mindfulness is een relatief simpele, maar bijzonder effectieve manier om met stress om te gaan en controle over je gedachten te krijgen. En dan met name die destructieve gedachten. Die piekergedachten. Dat stemmetje in je hoofd dat oordeelt en veroordeelt. Heel vermoeiend. "Maak je hoofd leeg!" hoor je soms. Hoe dan? Het is nagenoeg onmogelijk om je gedachten te laten stoppen. Probeer maar eens een minuut aan niets te denken. Maar als je nou eens bewust je aandacht geeft aan iets anders dan je gedachten? Wat doen je gedachten dan?

Troebel water wordt pas helder als je het met rust laat
Je gedachten verstaan de kunst van het tijdreizen. Ze gaan immers constant naar het verleden en naar de toekomst om zich druk te maken over dingen. Toekomstdenken zit in onze aard. Weten wat je kunt verwachten, weten waar je aan toe bent. Voorbereiden op wat komt. Het wordt ons al vroeg aangeleerd om te plannen voor straks en later. Ook denken we vaak terug aan wat al is geweest. Dingen die je hebt gedaan die niet goed gingen, vervelende situaties of gesprekken met mensen die zich als een film opnieuw blijven afspelen in je hoofd. En aan al die gedachten plak je een label. Geef je een waarde. Al die gedachten nemen namelijk emoties en lichamelijke gewaarwordingen mee en zorgen dan voor stress, spanning, verdriet, etc. Je bent er constant mee bezig en dat is zonde van je tijd en energie, want je hebt toch geen invloed (meer) op die situaties. En dan hebben we het nog niet eens over de invloed van stress op je gezondheid. Waarom laat je die gedachten dan niet gewoon met rust?

Mind Full of Mindful?
Mindfulness is in de basis een hele toegankelijke vorm van meditatie. Het houdt in dat je aandacht geeft aan het hier en nu en dat je zonder oordeel accepteert wat is. Dat je observeert wat er is, zonder daar iets mee te willen doen. Je plakt geen labels aan gedachten, gevoelens, geluiden, etc. Je oordeelt niet over wat je waarneemt en verandert er niets aan. Je neemt alleen waar. Bewust letten op je ademhaling bijvoorbeeld. Of bewust voelen wat de verschillende yoga houdingen doen met je lichaam en je adem. En telkens als je merkt dat je gedachten afdwalen (want dat blijven ze toch doen) kom je met een glimlach weer bij jezelf en je adem. Op deze manier schep je ruimte voor jezelf en ervaar je uiteindelijk meer innerlijke rust. Ook ga je steeds sneller doorkrijgen wanneer je weer in je gedachten val trapt en word je uiteindelijk steeds beter in het ontwijken daarvan.

Probeer bewust je lichaam te voelen tijdens de yogales
Je lichaam gebruiken als punt van aandacht werkt heel goed tijdens de yoga. Laat ambitie en prestatie vooral los op de yogamat. Bij het uitvoeren van de yogahoudingen (asanas) is het de bedoeling dat je beweegt binnen de mogelijkheden én grenzen van je eigen lichaam. Even flink doorduwen of strekken zorgt niet dat je meer ontspannen wordt. Integendeel. Door te willen presteren ga je over een grens heen en respecteer je niet je mogelijkheden. Het beoefenen van yoga kost dan energie en er is een redelijke kans dat er pezen, spieren of gewrichten beschadigd raken. Het is tijdens de yogales de kunst om jezelf te blijven uitdagen in een houding, zonder jezelf daarbij geweld aan te doen. Blijf daarom continue een voorzichtige weerstand opzoeken. Die weerstand en ook je grenzen vind je alleen door bewust te voelen. Voer elke beweging met je volledige aandacht uit. Maak elke houding mindful. En als je lichaam (jij dus!) een grens begint aan te geven, vergeet dan vooral niet te luisteren.

Ik adem, dus ik ben!
De adem wordt het meest gebruikt om de aandacht op te richten, want het is er altijd voor je. Zonder adem geen leven. Toch staan we nooit echt stil bij onze adem. We ademen gemiddeld zo'n 8 tot 15 keer per minuut, maar we schenken verder weinig aandacht aan hoe we dat doen. Toch vertelt je adem je best heel veel over jezelf als je eenmaal leert om je adem te voelen. Wanneer je gestrest bent bijvoorbeeld. Een stressadem zit hoger in je borst en is sneller en oppervlakkiger. Je ademhaling kan je ook helpen om bij yoga je grenzen te onderzoeken. Stokt je adem, of wordt ademen lastiger, dan ben je in de houding te ver gegaan. Om op een gezonde manier met je lichaam te werken is het belangrijk om altijd ruimte te houden voor de ademhaling. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar vooral als je voor het eerst yoga oefeningen doet, zul je merken dat je de neiging hebt jezelf dieper in een houding te forceren, terwijl je vergeet te ademen. Dan is het belangrijk om juist iets uit de houding te komen en bewust je adem weer op te zoeken en te verdiepen. Een rust-ademhaling is 6 tot 7 keer per minuut, 4 tot 5 seconden in en uit, met de focus op je buikstreek. Vanuit daar kun je voorzichtig je grens weer opzoeken. Je adem is je anker tijdens een yogales. Het geeft ritme, het geeft je een punt van focus en het helpt je om nog beter te voelen.

Het vergt wat oefening en volharding, maar als je eenmaal weet hoe je lichaam en geest kunt koppelen in adem en beweging, dan heb je de essentie van yoga te pakken. Verbinding!

Namasté.
Allard

Webdesign: zwartekat.com